Het is belangrijk dat er bij maatregelen op het gebied van crowd management wordt uitgegaan van realistische aannames. Daarom heeft de gemeente Amsterdam besloten een proef te doen met het tellen van bezoekers. CrowdProfessionals is gevraagd deze proef uit te voeren.
Tijdens Koningsdag verrichtte CrowdProfessionals een bezoekerstelling van bezoekers die de Noordermarkt in de Jordaan aandeden tijdens deze feestdag (en nacht). Crowd management planning is van extra groot belang in een relatief klein, cultureel-historisch, gebied waar veel mensen samenkomen rond vrijmarkten, diverse podia en kleine evenementen.
Deze telling werd uitgevoerd met geavanceerde technieken die iedere bezoeker als uniek detecteren en verwerken, terwijl andere systemen met schattingen en gemiddelden werken. Hiertoe is een exact beeld verkregen van de aankomende- vertrekkende- en aanwezige bezoekers op elk moment van de Koningsnacht en de Koningsdag. Doordat alle ondersteunende diensten live kunnen meekijken met wat er gedurende de dag gaande is qua bezoekersaantallen en verplaatsing kunnen preventieve maatregelen snel worden getroffen. Er zijn enkele verrassende conclusies getrokken die de gemeente zullen helpen de crowd management maatregelen rondom Koningsdag 2015 verder te optimaliseren.