CrowdProfessionals is er trots op, om als adviseur van de gemeente Maastricht, een bijdrage te hebben geleverd aan het vergroten van de veiligheid van carnavalvierders en hulpverleners. Dankzij de samenwerking met alle overheidsdiensten en horeca hebben wij de mogelijkheid gekregen om tot deze bijdrage komen.
Het eindresultaat is beschreven in Dagblad De Limburger (http://www.vastelaovendinlimburg.nl/2016/01/09/kasteleins-maastricht-willen-proef-met-bier-in-plastic-zelf/):
| Op
Maastricht doet tijdens het straatcarnaval op 7, 8 en 9 februari een proef met bier in plastic bekers. Opmerkelijk: dat gebeurt op verzoek van het gilde der kasteleins.Burgemeester Annemarie Penn-te Strake bracht het nieuws via een Facebookbericht naar buiten. Afspraak: in de cafés bier in glas, buiten in plastic bekers. De veiligheid van carnavalisten op straat moet door die vrijwillige maatregel verbeteren. De burgemeester laat weten dat de gemeente geen harde eisen heeft gesteld, maar dat na overleg met ondernemers, bouwers van carnavalskarren en bezoekers van Maastricht in gezamenlijkheid is besloten om glas op straat terug te dringen. Het moet de kwaliteit van de vastelaovend waarborgen.
Aanspreken
Later verduidelijkte Penn-te Strake dat in de vergunning voor buitentaps en raamverkoop het gebruik van kunststof in 2016 wordt voorgeschreven. De handhaving zal zich voornamelijk richten op het aanspreken van ondernemers, karrenbouwers en carnavalsvierders die zich niet aan de nieuwe regels houden,De gedeeltelijke overstap naar plastic bekers zat er overigens al een aantal jaren aan te komen. De discussies over de risico’s van glasscherven in drukke centrumstraten met carnaval werden steeds feller en mondden uit in twee kampen: voor en tegen glas. In andere gemeenten werd er met verbazing naar gekeken. Daar wordt met carnaval uit veiligheidsoogpunt sinds jaar en dag bier in plastic bekers verkocht. Net zoals bij De11devande11de, nota bene in Maastricht.