Het vakblad Events & Showbizz komt deze editie met een special over de huldiging van Feyenoord: De puzzel van 010. Frank Wijnveld, directeur van CrowdProfessionals, werd hiervoor geïnterviewd en vertelde over de rol van CrowdProfessionals en ESI tijdens de huldiging van Feyenoord.
Naast het gesprek met de technische producent hebben we van Events&Showbizz nog meer betrokkenen gesproken over de Feyenoord-leg- puzzel. Zoals al eerder door Olivier van Livetime Productions aangegeven, werden er 150.000 mensen verwacht bij de huldiging. Om die enorme bezoekersstroom in goede banen te leiden, werd onder andere de hulp in geroepen van Event Safety Institute (ESI) en CrowdProfessionals. ESI en CrowdProfessionals denken mee over de veiligheid en het crowd management bij live evenementen, zo ook voetbalwedstrijden.
Drie mensen per m2
CrowdProfessionals Directeur Frank Wijnveld: “De gemeente Rotterdam heeft advies gevraagd voorafgaand aan de huldiging.Voor het eerst in 18 jaar zou Feyenoord weer kampioen worden, dus veel mensen wilden de huldiging live bijwonen. Belangrijk is dan om eerst in kaart te brengen wat er bedoeld wordt met ‘veel mensen’. Livetime Productions heeft de productie op zich genomen en toen hebben ESI en CrowdProfessionals zich verdiept in de bezoekersstromen en mobiliteit in en rondom het gebied. Vergeet niet dat Rotterdam ook nog een hele stad onder de grond heeft met het metronet. We hebben besloten dat er in de diverse publiekszones 3 mensen per m2 toegelaten mochten worden. Een kleine rekensom geeft aan dat er ongeveer 50.000 m2 beschikbaar moest zijn om die mensen een veilige ruimte te bieden. Die mensen konden dus niet allemaal voor het stadhuis op de Coolsingel terecht, maar ze willen wel allemaal de best mogelijke plekken en zo dicht mogelijk bij ‘de actie’ komen.
De totale oppervlakte is opgedeeld in publiekszones en telkens zijn deze vakken opengesteld voor het publiek. Middels informatieborden van Tekstkar.nl hebben we het publiek geïnformeerd over de looproutes en waar het vol was werd men direct verwezen naar een aangrenzend gebied. De huldiging midden op de dag om 12 uur is wel een bewuste keuze geweest vanuit de gemeente; niet alleen om de in- en uitstroom van mensen goed te kunnen monitoren, maar onder meer ook om de reguliere spits te ontlopen.”
Bezoekersstromen
Vier weken voorafgaand aan ‘een mogelijke huldiging’ is gestart met de eerste voorbereidingen. “De zondag dat Feyenoord daadwerkelijk kampioen werd, waren er meerdere evenementen in de stad. Er waren toen ook al zo’n 100.000 mensen op de been. De instroom op de dag van de huldiging begon om 6.30 uur en de piek lag rond 10-11 uur. Om 12 uur was de huldiging en nadien bleven mensen nog even hangen. Maar ook de uitstroom ging goed, het openbaar vervoer verliep allemaal vlekkeloos. NS, RET en ProRail verdienen een groot compliment. We hebben de massa voortdurend gemonitord vanuit een centraal punt; het Gemeentelijk Actie Centrum. De 150.000 bezoekers hebben een topdag gehad en er zijn geen noemenswaardige problemen geweest om de mensenmassa te ontvangen en voldoende ruimte te bieden.”
Duidelijke duurzame informatie voor de massa
Zoals Frank Wijnveld van CrowdProfessionals hiervoor al aangaf, werden door de gemeente Rot- terdam schermen langs de toegangswegen geplaatst om de mensenmassa realtime te voorzien van de juiste informatie. Deze digitale informatieschermen waren afkomstig van Tekstkar.nl. “Livetime Productions heeft de Coolsingel en Binnenrotte voorzien van de juiste informatieschermen, wij hebben in opdracht van de gemeente Rotterdam de toegangswegen voorzien van een aantal ‘Tekstkarren’”, legt Dirk-Joost van Hamersveld van Tekstkar.nl uit.
Sinds eind 2016 werkt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond op de 21-ste etage van het 124 meter hoge World Port Center aan een nieuw GMK (Gemeenschappelijke Meldkamer). Deze meldkamer zal vanaf eind 2017 geëxploiteerd gaan worden door de LMO (Landelijke Meldkamer Organisatie). “Wij zaten daar tijdens de huldiging met de regionale veiligheidsdienst, mensen van ESI & CrowdProfessionals, de politie en de gemeente. Zo konden we snel schakelen en de informatie op de digitale informatieschermen aanpassen; denk hierbij aan informatie over publieksvakken die vol zijn en middels symbolen – zoals een rood kruis door een es om aan te duiden dat alcohol verboden was. Het toegestroomde publiek konden we op deze manier realtime op de hoogte houden van de drukte en situatie in de stad.”
Voor het volledige artikel: EVENTS&Showbizz 3 – De puzzel van 010
Heeft u vragen of wilt u in contact komen met een van onze adviseurs? Stuur dan een e-mail naar info@crowdprofessionals.nl.